BAYRAĞIM


Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü

Kızkardeşimin gelinliği, şehidimin son örtüsü.

Işık ışık, dalga dalga bayrağım,

Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım.



Sana benim gözümle bakmayanın

Mezarını kazacağım.

Seni selamlamadan uçan kuşun

Yuvasını bozacağım.



Dalgalandığın yerde ne korku ne keder...

Gölgende bana da, bana da yer ver!

Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar!

Yurda, ay-yıldızının ışığı yeter.



Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün

Kızıllığında ısındık;

Dağlardan çöllere düşürdüğü gün

Gölgene sığındık.



Ey şimdi süzgün, rüzgarlarda dalgalı;

Barışın güvercini, savaşın kartalı...

Yüksek yerlerde açan çiçeğim;

Senin altında doğdum,

Senin dibinde öleceğim.


Tarihim, şerefim, şiirim, herşeyim;

Yer yüzünde yer beğen:

Nereye dikilmek istersen

Söyle seni oraya dikeyim!

 


   Bilgisayarlar için çıkan oyunlar gün geçtikçe daha gelişmiş grafiklere sahip oluyorlar. Daha gerçekçi görünen kahramanlar, sinematik görsel efektler, yüksek detaylı modellemeler oyunlardan aldığımız keyfi artırıyor. Fakat bütün bu görsel işlemleri en üst seviyede gerçekleştirebilmek için bilgisayarlarımızda kullandığımız donanımların da belli bir güce sahip olmasını gerekiyor. Eğer bilgisayarımıza para dökmediysek en yüksek grafik ayarlarını seçerek oyunları akıcı bir şekilde oynayabilmemiz pek mümkün olmayabiliyor. Buna rağmen oyunlardaki kullanılan grafik ayarları üzerinde biraz oynayarak aldığımız saniye başına kare oranını ciddi derecede artırabiliyoruz. Oyunlardaki grafik ayarları biraz karışık olduğundan ve oyunların genelde İngilizce menülerle bize sunulmasından ötürü bu ayarlar içerisinde kaybolmamız mümkün.

1- Shadows - Gölgeler

   Oyunlarda kullanılan gölgelere de tıpkı kahraman gölgeleri gibi önem veriliyor. Gölgelerde yüksek çözünürlük seçeneği ile daha net görünen gölgeler oluşturabiliyoruz. Fakat bunun bir bedeli var; o da ek sistem kaynağı gereksinimi.

   Gölgeler her ne kadar basit görünse de gölgelerin nereye düşeceğini, yüzeyler üzerinde nasıl görüneceğini hesaplama işi arkasında detaylı fiziksel hesaplamalar barındırıyor. Bu fiziksel hesaplamaları yapmak ise ciddi bir sistem yükü oluşturabiliyor. Bu nedenle gölge ayarlarını biraz kısarak saniyedeki kare hızınızı ciddi oranda artırabilirsiniz.Shadows yani gölgeler oyun oynarken grafik ve görselliği daha iyi bir görüşe getirmenizi sağlayabilir.İlk yapacağınız işlem bu olması gerekir.

2- Antialiasing - Kenar Yumuşatma
   Antialiasing oyun grafiklerinde oluşan deformasyonu ortadan kaldırma amaçlı uygulanan bir grafik ayarı. Bu ayar nesnelerin köşesinde gördüğünüz çatallanmaları ortadan kaldırarak daha keskin görüntüler elde etmenizi sağlıyor. Fakat bu değişikliği yapmanın da bir bedeli olmakta.

   Antialiasing kendi içerisinde farklı türlere sahip. Bu türlerden SSAA ve MSAA gibi türler ciddi anlamda bilgisayarınızı yorabiliyor. Bu nedenle bu ayarları biraz düşürerek performansı artırmayı tercih edebilirsiniz.Oyunlarda ki görseli daha net hale getirerek görüntüyü iyileştirmeye yarayan bu işlem hem göz sağlığınızı hemde oyun performansınıza büyük önem sağlayacaktır.

3- V-Sync - Kare Hızı Limitleme
   V-Sync ya da uzun adıyla vertical synchronization oyunlarda saniyedeki kare hızımızı limitlemek amacıyla geliştirilmiş bir yöntem. Bu metod temel olarak saniyedeki kare hızınızın monitörünüzün ya da televizyonunuzun tazeleme hızıyla eşleştirilmesini temel alıyor. Bu sayede ekranda nişan alırken kamerayı hızlıca sağa veya sola oynattığınızda görüntüde oluşan dalgalanma giderilebiliyor.Bazı oyunlarda bu ayarı kullanmamıza gerek kalmayabiliyor.

4- Ambient Occlusion - Işık ve Karakter İyileştirme
   Ambient occlusion oyunlardaki karakterlerin ve kaplamaların üzerindeki ışık yansımalarının doğal görünmesini sağlayan bir teknoloji. Bu teknolojinin etkilerini oyunlarda fark etmek için biraz dikkatli bakmamız gerekebiliyor.

   Ambient occlusion mantık olarak faydalı bir teknoloji olarak görünse de eğer bu teknolojiyi fark etmiyorsak bize gereksiz bir sistem yükü olarak geri dönüyor. Nvidia'nın kendi geliştirdiği HBAO+ gibi ambient occlusion teknolojileri de kendi grafik işlemcisine sahip olmayan AMD ekran kartlarında problem yaratabiliyor. Bu ayarı AMD ekran kartınıza sahip sistemlerde aktifleştirebiliyorsunuz; fakat sonuçta kare hızında ciddi bir düşüş yaşanıyor. Dying Light ve The Withcher 3 bu duruma örnek verilebilir. Eğer AMD grafik işlemcisine sahip bir ekran kartı kullanıyorsanız HBAO+ ayarını kapatarak oyunu oynamayı deneyebilirsiniz.

5- Physx
   Physx, Nvidia tarafından geliştirilen bir teknoloji olsa da birçok Nvidia ekran kartının bile oyunlarda uygularken sıkıntı yaşayabildiği bir fizik hesaplama sistemi. Bu teknoloji ile oyundaki patlamalar, parçalanmalar, dalgalanan kumaşlar, kıyafetler, cam kırılmaları ve saçlar daha gerçekçi görünebiliyor.

   Çoğu zaman Physx'ten tam verim alabilmek için 2. bir ekran kartı kullanıldığı da olabiliyor. Physx özelliğini AMD ekran kartlarında da aktifleştirebiliyorsunuz; fakat düşük seviyede. Yüksek seviye Physx ayarları Nvidia marka bir graifk işlemcisi gerektiriyor.

   Physx'in bahsettiğimiz oyun ayarları arasında en çok sistem yoran ayar olduğunu söyleyebiliriz. Bu ayarı açtığınızda AMD ekran kartlarında ciddi bir FPS düşüşü karşınıza çıkıyor. Nvidia ekran kartlarında bu düşüş biraz daha az seviyede olsa da oyunlardaki akıcılık kaybolabiliyor. Bu nedenle Physx'i ve Physx'e bağlantılı olarak çalışan Nvidia Hairworks gibi ayarları devre dışı bırakmanız performans açısından fayda edebilir.




Blogumuza Abone Olun
Yeni Yazılar E-posta Adresinize Gelsin
Not: Gelen Maili Aktif Etmeyi Unutmayınız!

Yorum Gönder Blogger

 
Top